A logók típusai

Picture of Nóri

Nóri

Gondoltad volna hogy a logóknak több csoportja is van? Ez a bejegyzés a logók 7 típusát hivatott bemutatni, hogy el tudd dönteni a te márkádhoz melyik illik a legjobban.

A logó egy cég vagy márka arculatának azon eleme, amely a leginkább felismerhető és megkülönböztethető. Lehet egy kép, egy szépen megválasztott betűtípus az adott márkanévvel vagy akár párosítva bármilyen grafikai elemmel, amely még egyedibb hatást biztosíthat.
Ennyire azért nem lehet leegyszerűsíteni a folyamatot, éppen ezért nézzük is meg közelebbről a 7 típust!

1. Logotípiák

Kizárólag betűket tartalmaz. A betűk vagy meglévő font készletekhez tartoznak, vagy kizárólag a márka számára készültek. Olyan márkáknak célszerű ajánlani és használni, ahol a név kellően tömör, rövid és egyértelmű. De azoknál a neveknél is előnyös, ahol a név sokatmondó, vagy hosszú, terjedelmes, mert megkülönböztethető, izgalmasan kifejező lehet. Általában a hosszabb márka neveket különböző betűtípussal párosítják össze, ezzel is kiemelve akár a márka lényegét, piaci területét. A típusok közül ez a második legnépszerűbb logó fajta.

Előnyük a letisztult és kifinomult stílus, könnyű, egyértelmű beazonosíthatóság. Hátrányuk azonban, hogy bizonyos márkáknál túl komolyak, vagy visszafogottnak hathatnak, és az egyszerűségük jellegtelenné válhat vagy akár nehezíthetik a memorizálást.

2. Monogramok, iniciálék, betűkombinációk

A monogram logók nagyon közel állnak a logotípiákhoz. Legtöbbször a kezdőbetűt alkalmazzák logóként, főleg abban az esetben, ha a cég neve túl hosszú és nehéz megjegyezni. Kreatív módon alkalmazhatóak, játékosak, és nem válnak egykönnyen unalmassá. Előnyük még Ugyanakkor a monogram logók használata esetén fennállhat az a veszély, hogy a márka teljes neve könnyen a feledés homályába vész.
A hétköznapokban nagyon sok helyen találkozhatunk velünk, hiszen rengeteg márka és cég alkalmazza.

3. Emblémák

Az embléma típusú logók szövegrésze egy képi elemben áll. Az emblémák eredete a kitűzőkhöz, pecsétekhez és címerekhez nyúlik vissza. Így ezeknél a logóknál jóval izgalmasabb képi megjelenésekkel lehet játszani. A képi megjelenésekkel való játék mellett természetesen komolyságot is tükröznek, így nem ritka, hogy oktatási intézmények, szervezetek vagy kormányzati hivatalok esetében leggyakoribbak ezek a logófajták. Miközben klasszikus stílusuk van, azért könnyen modernizálhatóak a mai kreatív logótervekkel (például a Starbucks ikonikus hableány emblémája vagy a Harley-Davidson híres címere).

Az emblémák egyértelmű előnye az, hogy képi megjelenítésüknek köszönhetően sokkal emlékezetesebbek és kifejezőbbek, mint a logotípiák. Több lehetőséget adnak a márka üzenet, story kifejtésére. Árnyaltabb módon képesek kifejezni a márkák lényegét. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ezek a logók részletgazdagságuk miatt nem sorolhatóak éppen a minimalista logók csoportjába, ezért ha egy picit is modernebb logóban gondolkozol, akkor ne ezt a típust válaszd!

Hátrányuk az lehet, hogy kisebb méretben problémát okozhat nyomtatásuk, használatuk. Ilyen esetekre az arculati kézikönyvnek tartalmaznia kell olyan egyszerűsített logó mutációkat, melyek kisebb méretben is olvashatóvá, értelmezhetővé teszik a logót.

4. Szimbólumok

Aszimbólumokból álló logók már csak egy képi elemet tartalmaznak, így értelemszerűen ez a fajta logótípus kizárólag erős márkaismertséggel rendelkező vállalatok számára működő megoldás.
Ilyen logó például WWF panda vagy az Apple logója. Ezek a logók már már ikonikussá váltak, így egyből felkismerhetőek. Sokszor kihasználják a márka jelentésvilágát, vagy éppen érzelmi többletet párosítanak mellé. A szimbólumokhoz lehet ragaszkodni és könnyű azonosulni velük.

5. Absztrakt logók

Az absztrak jelek szintén egy külön csoportot alkotnak a képi logók közt. Az ábrázolás nem felismerhető konkrét tárgy, dolog, élőlény, hanem sokkal inkább egy elvont geometriai forma, alakzat. Az alkalmazott színről pedig egyből eszünkbejut az adott márka. A szimbólumokhoz hasonlóan nagyon jól tudnak működni, hiszen nem egy adott képet jelenítenek meg számunkra, hanem teljes mértékben egy egyedi képet hoznak létre a márka számára. Ilyen logó például a Nike pipa, az Adidas virág vagy éppen a Pepsi osztott kör.

Alkalmazott területei ezeknek a márkáknak a ruházati, sportszer márkák, ahol önmagában is mutatnia és felismerhetőnek kell lennie a logónak, így mélyítve el a márkát.

6. Figurális logók

Kétségkívül az egyik legvidámabb logó típus a figurális logó, amelyben egy illusztrált karakter is megjelenik. A kabalákhoz lehet ragaszkodni és könnyű azonosulni velük, ezért azok a márkák alkalmazzák előszeretettel, amelyek célcsoportját a családok és a gyerekek képezik. A hátrányuk az ami az előnyük is, ezeket a részletgazdag figurális logókat nehéz alkalmazni minden méretben és felületen.

7. Kombinált logók

A kombinált logók a fenti képi elemek valamelyikéből valamint a márknévből állnak. A kép és a szöveg egymáshoz viszonyítva helyzete igen változatos lehet, akár egymás alatt fölött, mellett, középen összeillesztve. Tipikus kombinált logó a Rolex, Red Bull, Pizza Hut, Amazon, ahol a képi elem, valamint a márka tipográf jelölése is fontos.

A névvel együtt az egész logó az eszünkbe jut, igaz? A kombinált logó igen okos választás lehet, mivel a szöveg és a kép „együttműködése” teszi igazán hatásossá a márka logóját.

Hogyan válasszunk logót, ha ennyi típus van?

A válasz egyszer: tudatosan végig kell gondolni, hogy mi az ami illik a márkánkhoz, és fontos, hogy a márkastratégiánk tudatos részét képezze. Nem mindegy, hogy milyen célközönséghez szólunk a logónkkal, ahogyan az sem, hogy mit szeretnénk elérni és kihangsúlyozni vele.

Mostmár remélem egyre jobban körvonalazódik, hogy egy logó kiválasztása – színek, betűtípusok, és a logó típusának kiválasztása – sokkal összetettebb munkafolyamat, mint az elsőre sokan hiszik.

Amennyiben szükséged van egy kis segítségre a tervezést illetően, akkor készséggel állok rendelkezésre!
Vegyük fel a kapcsolatot, és kérj logótervezésre árajánlatot a kapcsolati oldalon!

Picture of Nóri

Nóri

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

A színek ereje – esettanulmány

Hogyan válassz figyelemfelkeltő színeket a márkádhoz? Egyik ügyfelem nemrég azzal a kéréssel fordult hozzám, hogy segítsek neki a social media posztjainak tervezésében. Judittal már korábbi tartalmain is dolgoztunk közösen, így örültem a megkeresésnek. A Pendula Gyermekbarát Fejlesztő Műhely, egy olyan

Tovább olvasom »

Trendi vagy sem?

Avagy mi a 2024-es év design trendje Már biztosan rengeteg oldalon olvashattad az idei év grafikus és design trendjét. Sok blogger illetve tervező fogalmazza meg saját gondolatait az éppen felkapott stílusokról. Vannak olyan irányzatok, amelyek újra és újra előtérbe kerülnek,

Tovább olvasom »