Gondoltad volna hogy a logóknak több csoportja is van? Ez a bejegyzés a logók 7 típusát hivatott bemutatni, hogy el tudd dönteni a te márkádhoz melyik illik a legjobban.
A logó egy cég vagy márka arculatának azon eleme, amely a leginkább felismerhető és megkülönböztethető. Lehet egy kép, egy szépen megválasztott betűtípus az adott márkanévvel vagy akár párosítva bármilyen grafikai elemmel, amely még egyedibb hatást biztosíthat.
Ennyire azért nem lehet leegyszerűsíteni a folyamatot, éppen ezért nézzük is meg közelebbről a 7 típust!
1. Logotípiák
Kizárólag betűket tartalmaz. A betűk vagy meglévő font készletekhez tartoznak, vagy kizárólag a márka számára készültek. Olyan márkáknak célszerű ajánlani és használni, ahol a név kellően tömör, rövid és egyértelmű. De azoknál a neveknél is előnyös, ahol a név sokatmondó, vagy hosszú, terjedelmes, mert megkülönböztethető, izgalmasan kifejező lehet. Általában a hosszabb márka neveket különböző betűtípussal párosítják össze, ezzel is kiemelve akár a márka lényegét, piaci területét. A típusok közül ez a második legnépszerűbb logó fajta.
Előnyük a letisztult és kifinomult stílus, könnyű, egyértelmű beazonosíthatóság. Hátrányuk azonban, hogy bizonyos márkáknál túl komolyak, vagy visszafogottnak hathatnak, és az egyszerűségük jellegtelenné válhat vagy akár nehezíthetik a memorizálást.
2. Monogramok, iniciálék, betűkombinációk
A monogram logók nagyon közel állnak a logotípiákhoz. Legtöbbször a kezdőbetűt alkalmazzák logóként, főleg abban az esetben, ha a cég neve túl hosszú és nehéz megjegyezni. Kreatív módon alkalmazhatóak, játékosak, és nem válnak egykönnyen unalmassá. Előnyük még Ugyanakkor a monogram logók használata esetén fennállhat az a veszély, hogy a márka teljes neve könnyen a feledés homályába vész.
A hétköznapokban nagyon sok helyen találkozhatunk velünk, hiszen rengeteg márka és cég alkalmazza.
3. Emblémák
Az embléma típusú logók szövegrésze egy képi elemben áll. Az emblémák eredete a kitűzőkhöz, pecsétekhez és címerekhez nyúlik vissza. Így ezeknél a logóknál jóval izgalmasabb képi megjelenésekkel lehet játszani. A képi megjelenésekkel való játék mellett természetesen komolyságot is tükröznek, így nem ritka, hogy oktatási intézmények, szervezetek vagy kormányzati hivatalok esetében leggyakoribbak ezek a logófajták. Miközben klasszikus stílusuk van, azért könnyen modernizálhatóak a mai kreatív logótervekkel (például a Starbucks ikonikus hableány emblémája vagy a Harley-Davidson híres címere).
Az emblémák egyértelmű előnye az, hogy képi megjelenítésüknek köszönhetően sokkal emlékezetesebbek és kifejezőbbek, mint a logotípiák. Több lehetőséget adnak a márka üzenet, story kifejtésére. Árnyaltabb módon képesek kifejezni a márkák lényegét. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ezek a logók részletgazdagságuk miatt nem sorolhatóak éppen a minimalista logók csoportjába, ezért ha egy picit is modernebb logóban gondolkozol, akkor ne ezt a típust válaszd!
Hátrányuk az lehet, hogy kisebb méretben problémát okozhat nyomtatásuk, használatuk. Ilyen esetekre az arculati kézikönyvnek tartalmaznia kell olyan egyszerűsített logó mutációkat, melyek kisebb méretben is olvashatóvá, értelmezhetővé teszik a logót.
4. Szimbólumok
Aszimbólumokból álló logók már csak egy képi elemet tartalmaznak, így értelemszerűen ez a fajta logótípus kizárólag erős márkaismertséggel rendelkező vállalatok számára működő megoldás.
Ilyen logó például WWF panda vagy az Apple logója. Ezek a logók már már ikonikussá váltak, így egyből felkismerhetőek. Sokszor kihasználják a márka jelentésvilágát, vagy éppen érzelmi többletet párosítanak mellé. A szimbólumokhoz lehet ragaszkodni és könnyű azonosulni velük.
5. Absztrakt logók
Az absztrak jelek szintén egy külön csoportot alkotnak a képi logók közt. Az ábrázolás nem felismerhető konkrét tárgy, dolog, élőlény, hanem sokkal inkább egy elvont geometriai forma, alakzat. Az alkalmazott színről pedig egyből eszünkbejut az adott márka. A szimbólumokhoz hasonlóan nagyon jól tudnak működni, hiszen nem egy adott képet jelenítenek meg számunkra, hanem teljes mértékben egy egyedi képet hoznak létre a márka számára. Ilyen logó például a Nike pipa, az Adidas virág vagy éppen a Pepsi osztott kör.
Alkalmazott területei ezeknek a márkáknak a ruházati, sportszer márkák, ahol önmagában is mutatnia és felismerhetőnek kell lennie a logónak, így mélyítve el a márkát.
6. Figurális logók
Kétségkívül az egyik legvidámabb logó típus a figurális logó, amelyben egy illusztrált karakter is megjelenik. A kabalákhoz lehet ragaszkodni és könnyű azonosulni velük, ezért azok a márkák alkalmazzák előszeretettel, amelyek célcsoportját a családok és a gyerekek képezik. A hátrányuk az ami az előnyük is, ezeket a részletgazdag figurális logókat nehéz alkalmazni minden méretben és felületen.
7. Kombinált logók
A kombinált logók a fenti képi elemek valamelyikéből valamint a márknévből állnak. A kép és a szöveg egymáshoz viszonyítva helyzete igen változatos lehet, akár egymás alatt fölött, mellett, középen összeillesztve. Tipikus kombinált logó a Rolex, Red Bull, Pizza Hut, Amazon, ahol a képi elem, valamint a márka tipográf jelölése is fontos.
A névvel együtt az egész logó az eszünkbe jut, igaz? A kombinált logó igen okos választás lehet, mivel a szöveg és a kép „együttműködése” teszi igazán hatásossá a márka logóját.
Hogyan válasszunk logót, ha ennyi típus van?
A válasz egyszer: tudatosan végig kell gondolni, hogy mi az ami illik a márkánkhoz, és fontos, hogy a márkastratégiánk tudatos részét képezze. Nem mindegy, hogy milyen célközönséghez szólunk a logónkkal, ahogyan az sem, hogy mit szeretnénk elérni és kihangsúlyozni vele.
Mostmár remélem egyre jobban körvonalazódik, hogy egy logó kiválasztása – színek, betűtípusok, és a logó típusának kiválasztása – sokkal összetettebb munkafolyamat, mint az elsőre sokan hiszik.
Amennyiben szükséged van egy kis segítségre a tervezést illetően, akkor készséggel állok rendelkezésre!
Vegyük fel a kapcsolatot, és kérj logótervezésre árajánlatot a kapcsolati oldalon!