A szín a vizuális érzéklet azon tulajdonsága, amelynél valamely felület tulajdonságai hasonlóak az olyan észleletekhez, mint a vörös, sárga, zöld és kék, illetve ezek kombinációja. Pedig maga az észlelt szín egy vizuális érzéklet, amelyek mellé neveket rendelünk, mint például a színek elnevezései. Számomra nagyon érdekes ez a téma, hiszen a színek ott vannak mindenhol, olyan hétköznapi, egyszerű dolognak tűnik, azonban az egész csak a fizikán múlik.
Természetesen rengeteg könyv, cikk, és bejegyzés készült már a színek fontosságáról és annak fizikájáról. Külön tudományág is foglalkozik a témával, de nem egy tudományos blog bejegyzést szeretnék most eléd tárni. De akkor mit is tudok még róluk mesélni?
A színek pszichológiája
A színek képesek belőlünk kiváltani érzelmeket, gondolatokat, és egyfajta hatást keltenek az emberekben. Befolyásolhatják a döntéseinket, és a hangulatunkat. Egy benyomást tesznek ránk, úgy, hogy sokszor észre sem vesszük. Nem véletlen, hogy a marketing világában a vállalkozások pontosan ezekre az érzelmekre, érzésekre szeretnének hatást gyakorolni a márkájuk színválasztásával.
Gondoljunk csak bele, a nagyobb márkák arculati színeibe, és abba, hogy milyen színeket alkalmaznak!
Csak hogy néhány példát soroljak fel: a kék szín a nyugalommal, bizalommal és békével párosítható – arculati színe a Facebook és több közösségi oldalnak, IT szektornak, illetve OralB-nek és olyan márkáknak, amelyek kapcsolódnak az egészséghez. Nem hiába a színválasztás, hiszen az optimizmus, a bizalom és egyben a tisztaság szimbóluma is ez a szín.
Nézzük meg a színek jelentéseit alaposabban:
- Piros: A vörös energiával, szenvedéllyel és izgalommal társul. Serkentheti a testet és az elmét, valamint emelheti a pulzusszámot és a vérnyomást. Gyakran használják a figyelem felkeltésére és a sürgősség érzésének megteremtésére. Ugyanakkor harag vagy agresszió érzését is kiválthatja.
- Kék: A kék a nyugtató hatásáról ismert. Gyakran a békével, a nyugalommal és a bizalommal társul. Segíthet csökkenteni a vérnyomást és a pulzusszámot, és általában olyan helyeken használják, ahol ellazulásra van szükség. Bizonyos összefüggésekben hidegnek vagy távolinak is felfogható.
- Sárga: A sárga élénk és energikus szín, amelyet gyakran boldogsággal, optimizmussal és kreativitással társítanak. A melegség és az öröm érzését válthatja ki. A túlzott sárgaság azonban elsöprő lehet, vagy szorongást okozhat egyes egyénekben.
- Zöld: A zöldet gyakran a természettel, a növekedéssel és a harmóniával társítják. Kiegyensúlyozó és nyugtató hatása van, frissítőnek és helyreállítónak tartják. A zöld a termékenységet, az egészséget és a gazdagságot is szimbolizálhatja. Azonban bizonyos összefüggésekben féltékenységgel vagy tapasztalatlansággal társulhat.
- Narancs: A narancs egy élénk és energikus szín, amely a vörös szenvedélyét a sárga melegével ötvözi. A lelkesedés, az izgalom és a kreativitás érzését keltheti. A narancsot gyakran használják a figyelem felkeltésére és az érzékek stimulálására. Óvatossághoz vagy figyelmeztetéshez is társulhat.
- Lila: A lilát gyakran a luxussal, a jogdíjjal és a spiritualitással társítják. Nyugtató hatása van, serkenti a kreativitást és a képzelőerőt. A lila a titokzatossághoz is kapcsolódik, és a kétértelműség vagy az önvizsgálat érzetét keltheti.
- Fekete: A feketét gyakran az erővel, az eleganciával és a formalitással társítják. A titokzatosság vagy a komolyság érzését keltheti. A fekete tekintélyt és erőt is szimbolizál. A fekete szín túlzott használata azonban nyomasztóan vagy az üresség érzetét keltheti.
- Fehér: A fehéret gyakran a tisztasággal és az egyszerűséggel társítják. Tér és nyitottság érzetét keltheti. A fehéret gyakran használják egészségügyi intézményekben a sterilitás közvetítésére, a minimalista dizájnokban pedig a nyugalom érzetének megteremtésére. Bizonyos összefüggésekben azonban hidegnek vagy távolságtartónak, semlegesnek is tekinthető.
Arculati színek, logók
Most, hogy részletesen átnéztük, hogy miért is fontosak a színek, beszéljünk picit a színek alkalmazásáról a vállalkozásodban.
Az arculati színed nagy fontosággal bír, hiszen a célközönséged általában 15 másodpercet szán arra a döntéshozatalra hogy téged válasszon e, vagy éppen megvásárolja e a terméked. Így a harmónikus színek választása és párosítása hangsúlyosabb feladat, mint gondolnád. A színek a logóban, a promóciós, reklámtermékekben, legyen az csomagolás design, vagy offline grafikai szóróanyagok, esetleg social tartalmak, vagy weboldal, mind – mind fontos üzenettel párosulnak – a színek üzenetével!
Ezért fontos, hogy már az elején tudatosan, és jól válassz arculati színt.
Már biztosan felfedezted a Nórabóra grafika arculati színeit, nem hiába esett a sárgára az én választásom is. Úgy éreztem, hogy a sárga szín az, amit a Nórabóra képvisel, ezek pedig a kreativitás, a lendület és az emberközpontúság, ami párosul az optimizmussal és a boldogsággal.
Amennyiben szeretnél egy tudatos színekkel rendelkező arculatot, vagy logót a vállalkozásodnak, akkor szívesen segítek benne.