Neked van kedvenc színed?

Picture of Nóri

Nóri

szín a vizuális érzéklet azon tulajdonsága, amelynél valamely felület tulajdonságai hasonlóak az olyan észleletekhez, mint a vörös, sárga, zöld és kék, illetve ezek kombinációja. Pedig maga az észlelt szín egy vizuális érzéklet, amelyek mellé neveket rendelünk, mint például a színek elnevezései. Számomra nagyon érdekes ez a téma, hiszen a színek ott vannak mindenhol, olyan hétköznapi, egyszerű dolognak tűnik, azonban az egész csak a fizikán múlik.

Természetesen rengeteg könyv, cikk, és bejegyzés készült már a színek fontosságáról és annak fizikájáról. Külön tudományág is foglalkozik a témával, de nem egy tudományos blog bejegyzést szeretnék most eléd tárni. De akkor mit is tudok még róluk mesélni?

A színek pszichológiája

A színek képesek belőlünk kiváltani érzelmeket, gondolatokat, és egyfajta hatást keltenek az emberekben. Befolyásolhatják a döntéseinket, és a hangulatunkat. Egy benyomást tesznek ránk, úgy, hogy sokszor észre sem vesszük. Nem véletlen, hogy a marketing világában a vállalkozások pontosan ezekre az érzelmekre, érzésekre szeretnének hatást gyakorolni a márkájuk színválasztásával.
Gondoljunk csak bele, a nagyobb márkák arculati színeibe, és abba, hogy milyen színeket alkalmaznak!
Csak hogy néhány példát soroljak fel: a kék szín a nyugalommal, bizalommal és békével párosítható – arculati színe a Facebook és több közösségi oldalnak, IT szektornak, illetve OralB-nek és olyan márkáknak, amelyek kapcsolódnak az egészséghez. Nem hiába a színválasztás, hiszen az optimizmus, a bizalom és egyben a tisztaság szimbóluma is ez a szín.

Nézzük meg a színek jelentéseit alaposabban:

  • Piros: A vörös energiával, szenvedéllyel és izgalommal társul. Serkentheti a testet és az elmét, valamint emelheti a pulzusszámot és a vérnyomást. Gyakran használják a figyelem felkeltésére és a sürgősség érzésének megteremtésére. Ugyanakkor harag vagy agresszió érzését is kiválthatja.
  • Kék: A kék a nyugtató hatásáról ismert. Gyakran a békével, a nyugalommal és a bizalommal társul. Segíthet csökkenteni a vérnyomást és a pulzusszámot, és általában olyan helyeken használják, ahol ellazulásra van szükség. Bizonyos összefüggésekben hidegnek vagy távolinak is felfogható.
  • Sárga: A sárga élénk és energikus szín, amelyet gyakran boldogsággal, optimizmussal és kreativitással társítanak. A melegség és az öröm érzését válthatja ki. A túlzott sárgaság azonban elsöprő lehet, vagy szorongást okozhat egyes egyénekben.
  • Zöld: A zöldet gyakran a természettel, a növekedéssel és a harmóniával társítják. Kiegyensúlyozó és nyugtató hatása van, frissítőnek és helyreállítónak tartják. A zöld a termékenységet, az egészséget és a gazdagságot is szimbolizálhatja. Azonban bizonyos összefüggésekben féltékenységgel vagy tapasztalatlansággal társulhat.
  • Narancs: A narancs egy élénk és energikus szín, amely a vörös szenvedélyét a sárga melegével ötvözi. A lelkesedés, az izgalom és a kreativitás érzését keltheti. A narancsot gyakran használják a figyelem felkeltésére és az érzékek stimulálására. Óvatossághoz vagy figyelmeztetéshez is társulhat.
  • Lila: A lilát gyakran a luxussal, a jogdíjjal és a spiritualitással társítják. Nyugtató hatása van, serkenti a kreativitást és a képzelőerőt. A lila a titokzatossághoz is kapcsolódik, és a kétértelműség vagy az önvizsgálat érzetét keltheti.
  • Fekete: A feketét gyakran az erővel, az eleganciával és a formalitással társítják. A titokzatosság vagy a komolyság érzését keltheti. A fekete tekintélyt és erőt is szimbolizál. A fekete szín túlzott használata azonban nyomasztóan vagy az üresség érzetét keltheti.
  • Fehér: A fehéret gyakran a tisztasággal és az egyszerűséggel társítják. Tér és nyitottság érzetét keltheti. A fehéret gyakran használják egészségügyi intézményekben a sterilitás közvetítésére, a minimalista dizájnokban pedig a nyugalom érzetének megteremtésére. Bizonyos összefüggésekben azonban hidegnek vagy távolságtartónak, semlegesnek is tekinthető.

Arculati színek, logók

Most, hogy részletesen átnéztük, hogy miért is fontosak a színek, beszéljünk picit a színek alkalmazásáról a vállalkozásodban.

Az arculati színed nagy fontosággal bír, hiszen a célközönséged általában 15 másodpercet szán arra a döntéshozatalra hogy téged válasszon e, vagy éppen megvásárolja e a terméked. Így a harmónikus színek választása és párosítása hangsúlyosabb feladat, mint gondolnád. A színek a logóban, a promóciós, reklámtermékekben, legyen az csomagolás design, vagy offline grafikai szóróanyagok, esetleg social tartalmak, vagy weboldal, mind – mind fontos üzenettel párosulnak – a színek üzenetével!
Ezért fontos, hogy már az elején tudatosan, és jól válassz arculati színt.

Már biztosan felfedezted a Nórabóra grafika arculati színeit, nem hiába esett a sárgára az én választásom is. Úgy éreztem, hogy a sárga szín az, amit a Nórabóra képvisel, ezek pedig a kreativitás, a lendület és az emberközpontúság, ami párosul az optimizmussal és a boldogsággal.

Amennyiben szeretnél egy tudatos színekkel rendelkező arculatot, vagy logót a vállalkozásodnak, akkor szívesen segítek benne.

Picture of Nóri

Nóri

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

A színek ereje – esettanulmány

Hogyan válassz figyelemfelkeltő színeket a márkádhoz? Egyik ügyfelem nemrég azzal a kéréssel fordult hozzám, hogy segítsek neki a social media posztjainak tervezésében. Judittal már korábbi tartalmain is dolgoztunk közösen, így örültem a megkeresésnek. A Pendula Gyermekbarát Fejlesztő Műhely, egy olyan

Tovább olvasom »

Trendi vagy sem?

Avagy mi a 2024-es év design trendje Már biztosan rengeteg oldalon olvashattad az idei év grafikus és design trendjét. Sok blogger illetve tervező fogalmazza meg saját gondolatait az éppen felkapott stílusokról. Vannak olyan irányzatok, amelyek újra és újra előtérbe kerülnek,

Tovább olvasom »